My World

My World

Sunday, July 11, 2010

Pengalaman Ngeri..

Sepanjang tempoh 2minggu yang lalu, bermcm2 perkara berlaku...yang tidak dapat aku lupakan adalah apabila menaiki feri pulang ke kampung..pada hari itu cuaca agak baik, tetapi keadaan di laut rupanya kurang baik..ombak sangatla bergelora..tiba2 tringat pulak lagu ‘hujan rintik2 air bergelora, mak bag isekupang ayah bag isekupang adik pegi sekolah’ hehe..

Ok, smbung balik cerita aku..aku dan kawan2 ku pon menaiki feri untuk pulang ke kampung...beberapa minit menaiki feri aku pon terlelap..terlalu mengantuk..sbbnya malam tu aku tdo lwt kerana bermain literati dgn nik asiah..makin addicted lak dgn permainan tu..aku pn trtdo..lbh kurg 30minit dpt tdo, aku terjaga...

Kenapa aku trjaga? Aku terjaga kerana...hehe skema la plak..aku trjaga dr tdo sbb feri yg aku naiki itu terhoyong hayang ke kiri dan kanan..ok lagi waktu tu..takdala teruk sgt..tp jantung aku makin berdegup kencang bila laut makin berombak..ombak yg besar..feri yg kecil itu makin ke kiri dan ke kanan..kononnya mcm lap kt selekoh tajam..padahal pemandu feri cuba melawan ombak yg kuat itu..denyutan jantung bertmbah laju..

Setiap minit rasanya aku tgk jam..lmbat lagi ka nk smpai..lmbat lagi ka nk smpai..aku memandang di tepi tingkap, ya Allah takutnya melihat ombak yg besar..seolah2 mengejar feri kami..pada masa itu, masih ada yg tidur..bestnya dorg dpt tdo..aku yg tak dpt tdo ni sntiasa brdebar...dlm hati, slmt kah aku smpai ke daratan nnt..adakah ajal aku dh smpai..knapa aku trfikir smpai begitu..sbbnya bila feri ni swing yg hmpir2 menenggelamkan feri..air dh smpai paras tgkap..

Ya Allah, kecutnya perut aku...dlm hati tak putus2 berdoa..aku nk smpai umah dgn slmt..byk misi yg perlu ditunaikan..segala mcm ayat al-quran keluar..berzikir, selawat dan mcm2 la..aku cuba menenangkan diri yg tak tenang..mana xnya, setiap kali feri ke kiri ke kanan, tngan aku trus memegang seat di hadapan..tindakan refleks yg tak dpt dikawal..nampak sgt aku ni takut..huhu..

Series, mmg tak penah rasa pengalaman mcm ni..kalau nek flight yg bergoyg pn tak la seteruk ni...bila jam menunjukkan pukul 5.30 ptg, waktu yg spttnya smpai kt jeti kuala kedah, masih belom menunjukkan tnda2 nk smpai..tak nmpak pn daratan...keadaan awan yg gelap, menunjukkan hujan di kuala kedah..aku cuba menyabarkan diri..akhirnya, lbh kurang pukul 5.40, aku pn nmpak jeti kuala kedah...alhamdulillah..bersyukur sgt2..smpai jgk kt kuala kedah..bila turun feri, kaki rasa menggeletar..tp takpalah, janji dh smpai...

Begitulah kisah yg sgt dasyat yg pernah aku alami..mmg menjd pengalaman ngeri..bila nk pulang ke langkawi, aku memilih utk pulang awl..takut nak amek feri ptg..takut laut berombak kuat..jd aku n kwnku blk ke lgkawi nek feri kul 2.30..kali ni nek feri besar, jd xbimbg sgt..hari tu feri kecik...tp sangkaan aku meleset..haritu ombak agk kuat jgk..nek feri bsr pn ttp rasa ketakutan itu..

Cuma kali ni feri ni xbrgerak ke ke kiri ke kanan tapi melompat2 pulak..cuak jgkla tp xsecuak ari khamis tu...rasa mcm nek pirate ship kt genting pn ada..sbbnya setiap kali melompat, bla mencecah air blk, rasa geli ulu ati lak..haha..hampir sejam rasa begitu, sampailah di jeti kuah..sementara menunggu kwn lg 2 org yg nek feri kul 3.30 aku dan membe g mkn kfc dlu..yummy2..

No comments:

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...