My World

My World

Sunday, September 25, 2011

Sambutan Kemerdekaan Peringkat Sekolah..




Hari ini bersamaan 25 September 2011, telah berlangsungnya sambutan hari kemerdekaan di sekolah aku..macam-macam aktiviti yang telah dirancang dan berjalan dengan lancarnya..Alhamdulillah..

Namun, ada beberapa persembahan yang terpaksa dibatalkan kerana kesuntukan masa..sempena dengan sambutan kemerdekaan ni, aku ditugaskan untuk menguruskan persembahan syair dan gurindam..semuanya dah prepare, latihan tu tak payah kata la..tapi terpaksa dibatalkan di saat akhir..

Sambutan kemerdekaan pada hari ini dimulakan dengan aktiviti selawat syifa yang diketuai oleh seorang pelajar tingkatan 6 Rendah..kemudian, bacaan Yassin beramai-ramai dan diikuti tahlil..

Kemudian, nyanyian lagu patriotik yang dipimpin oleh kumpulan koir sekolah..seterusnya ceramah kemerdekaan oleh Tuan Haji Adnan Bin Muda..

Setelah selesainya ceramah, para pelajar dibenarkan rehat dan berkumpul semula di dewan untuk melihat persembahan-persembahan yang telah disediakan..ada beberapa persembahan yang sempat aku rakamkan..antaranya, sajak, koir, nyanyian patriotik, dan persembahan pakaian beragam oleh pelajar kelas pendidikan khas..silalah menonton.. :)


video


video


video


video


video


video


Seterusnya, aktiviti diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada para pemenang yang memenangi pertandingan-pertandingan yang dianjurkan sepanjang bulan kemerdekaan..antara acara yang dipertandingkan adalah mendeklamasi sajak, kuiz kemerdekaan, teka silang kata, penghasilan buku skrap dan keceriaan kelas.

Kemudian, ucapan penutupan oleh Tuan Pengetua dan perasmian penutupan (aku kena naik pentas pulak bawak watikah penutupan untuk tuan pengetua tandatangan..buat malu ja..huhu..)

Begitulah berakhirnya aktiviti sambutan kemerdekaan di sekolah ceq hari ini..boleh kata meriah jugakla.. :D

Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program pada hari ini..


antara pelajar-pelajar yang terlibat dengan koir..


cikgu-cikgu dan pelajar-pelajar kelas pendidikan khas..


hihi..sempat lagi posing.. :D


Tuesday, September 20, 2011

Cerita Raya yang dah hampir expired.. :D


Walaupun rasa macam dah basi ja bila bercerita tentang hari raya, tapi masih belum habis pun bulan syawal..masih boleh sambut hari raya..masih ramai yang mengadakan open house..so tak basi lagi la cerita raya aku ni.. :D

Memang aku beraya sakan lah kali ni..merata tempat jugakla aku pergi..start dari hari raya pertama tu pergi rumah sanak saudara..oh ya, pada pagi hari raya tu, aku, mak aku dan anak saudara aku pergi menunaikan sembahyang raya..aku bawak mak aku ke masjid al-Bukhari, kat jalan langgar..lebih kurang setengah jam perjalananan untuk ke masjid tu..

Ku sangkakan pukul 9 baru bermula sembahyang raya kat masjid tu..selalunya memang pukul 9 kan..so 8.10a.m baru aku gerak dari rumah..jalan memang sesak la..berpusu-pusu orang pergi sembahyang raya kat situ..aku pun meletakkan kereta aku di kawasan taman berdekatan..memang susah nak cari parking..kami pun berjalan menuju ke masjid..dannnn...tatkala tengah berjalan tu, aku nampak semua orang kelam kelibut menuju ke masjid..bukan main laju lagi depa berjalan..rupanya orang dah sembahyang dah..8.30 dah start..aku pun berlari-lari anak teruih masuk dalam masjid..

Sempat tu sempat la sembahyang raya tapi rasa macam agak menyesal sebab terlambat sikit..so lepas ni, memang kena pi awai..kalau dekat surau rumah aku tu memang sempat la..tapi kalau dah nak pi kat masjid yang terbesar di kedah ni, memang kena gerak awal lagi..


Hari raya pertama..berkumpul beramai-ramai di pagi raya.. (ada ramai lagi yang tak termasuk dalam gambaq ni)


Ok, sambung balik cerita tentang beraya..hari raya kedua pun beraya lagi..pi beraya rumah kawan-kawan pulak..dan siap pi tengok kawan aku bersalin..baby 1 syawal..lahir hari raya pertama..


Irfan Naufal.. (picture credit to Cik Tqah)


beraya di rumah cikgu aziza..


raya ke-3..wif dira & syu..


Raya ke-3 pun beraya lagi..memang tak lekat kat rumah..pagi tu kawan-kawan aku datang rumah..petang nya tu aku keluar beraya ke sungai petani dan gurun...dan seterusnya raya ke empat..aku beraya sampai ke ipoh..tidur di sana semalam..pagi esoknya pulang ke alor setar..dannnn pi beraya lagi..pi kodiang pulak..tengok baby sambil beraya jugak..

Balik ja dari kodiang tu terus siap-siap untuk pulang ke langkawi..masa ni kawan-kawan 1 rumah aku semua berkumpul kat rumah aku..kira depa mai beraya sekali..dan kami bersama-sama pi ke jeti..Oh, lupa pulak nak cerita..hari raya ke lima ni, aku kena cherry berry pulak..tak tau la salah makan apa..memang dasat la jugak..tapi nasib la dalam feri pulang ke langkawi tu perut aku tak meragam..

Malam tu jugak aku makan pil chi kit teck aun..besoknya tu nak kena pergi sekolah..Alhamdulillah, hilang la sikit sakit perut tu..

Seminggu berlalu..masuk hari khamis pulak (8.9.11)..taktau la aku salah makan apa lagi..cerry berry menyerang lagi..masa kat sekolah pulak tu..berapa kali aku ulang alik pergi toilet..nasib time free ja..dalam kelas, perut aku ni baik..dia tau aku nak mengajar, nak menyampaikan ilmu, dia dok diam-diam ja..tapi bila dok relax2, time tu la dia nak ajak aku pi tandas..hehe..

Tapi sakit perut kali ni memang menjadi-jadi..sampai seminggu jugakla..dekat sekolah mesti paling sikit, 3 kali p toilet..so masa hari isnin, waktu free (takdak kelas) aku mintak kat PK HEM nak keluar pergi klinik..

Kebetulan, hari tu aku puasa, so malamnya baru makan ubat..ada 1 ubat cirit tu memang mengantuk..time nak tidur baru makan..aku ingat ubat batuk dan ubat selsema ja yang bagi mengantuk..ada jugak ubat cirit yang bagi mengantok..hehe..pastu ada lagi 1 ubat ni..ubat air..kena minumla..aku ingat rasa macam ubat batuk la..sekali pahit gila..rasa macam minum clorox kot.. :D

Tapi lepas makan kedua-dua ubat tu, perut aku tak buat hal dah..alhamdulillah..memang risaula kot-kot ada masalah apa-apa, tapi dah ok, legala..doktor tu pesan kalau sakit perut lagi memang je pi klinik lain..

Eh...aku terlepas satu cerita..sebelum kes sakit perut tu, kat sekolah aku ada buat rumah terbuka..jamuan untuk semua warga sekolah mengikut kelas masing-masing..memang meriah la..buat kat dewan..memang suasana sangat riuh, keadaan sesak..sebab sekolah aku memang ramai pelajar..hampir 2000 orang..tu pun tak semua yang hadir..rugi sapa yang tak hadir..semua berpakaian cantik-cantik, berbaju raya, bawak kuih-muih, segala jenis makanan, sambil diwarnai dengan lagu-lagu raya..cayalah..best2..


tak muat dewan..sian budak-budak sesi petang ni dok atas tar ja..


dewan tempat jamuan..memang sesak dengan ribuan pelajar..sampaikan ada yang dok di padang..


cikgu-cikgu bergaya sakan.. :D


Aku makan macam-macam jugakla hari jamuan tu..ketupat, rendang, gulai, nasi impit, serunding, cocktail, kek dan apa lagi entah..tu la sebab sakit perut esoknya tu..hehe..penangan rumah terbuka smktp, sampai seminggu aku cirit.. :D

Alhamdulillah hari selasa tu dah rasa sihat walafiat.. tiba-tiba..pada malam hari selasa tu jugak kawan aku a.k.a roommate aku kena demam selesema..selalunya kalau kawan aku tu demam, aku pun demam jugak..tak pun aku demam dulu, dia pun akan demam jugak..dalam hati aku ni memang aku rasa akan terkena jugak..huhu..

Hari rabu keesokannya tu memang aku pun turut merasa demam selsema jugak..tapi masih tak ambil mc..rasa boleh je pegi sekolah..hari khamis tu rasa teruk sikit pagi tu..rasa macam tak mau bangun ja nak pi sekolah..tapi bila pikiaq balik, banyak keja nak settle, pastu ada meeting pulak, pagi tu makan ubat siap-siap..

Nampaknya antibodi aku memang lemah..kerap sangat demam..baru ja bulan lepas demam..cukup sebulan, demam pulak bulan ni..(ka dosa aku banyak sangat ni..) huhuk..

Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Ya Allah..jika kesakitan ini akan menghapus dosa-dosa kecilku, aku terima dengan redha setiap kesakitan yang Engkau berikan..

Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:

"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".


Kesakitan ini adalah datangnya dari Engkau kerana Engkau tahu apa yang terbaik untukku..Ada hikmah yang Engkau berikan kepadaku..Engkau Maha Mengetahui..Terima kasih Ya Allah..


:)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...