My World

My World

Saturday, July 30, 2011

Cerita semasa Program Qiamullail..


Hermm..macam-macam yang berlaku masa program qiamullail pada hari khamis lepas..

Aku ditugaskan untuk menjaga para pelajar perempuan semasa mereka tidur di dalam dewan..
Pelajar yang terlibat dalam program ini adalah pelajar-pelajar dari kelas-kelas rancangan khas..pelajar cemerlang, pelajar yang boleh membanggakan nama sekolah..tapi aku agak kesal..kesal dengan apa yang berlaku pada malam itu..

Sepatutnya pelajar dikehendaki tidur pada jam 12.00 a.m..tapi ada yang p tukar baju, makan keropok dulu dek kelaparan..ok, tu takpa, dimaafkan..

Bila semua dah ada dalam dewan tertutup tu, dah bersedia nak tidur, lampu pun dipadamkan..

Masih ramai pelajar yang bersembang, bergelak ketawa..aku diamkan dulu..sampai ada pelajar yang nak tidur tu pergi marah yang bising tu..

Ustazah yang jaga depa pada malam tu pun dah tegur suruh tidur, tapi tak nak dengar jugak..
Last sekali, kesabaran aku pun dah sampai kemuncak..aku pun jerkah la pelajar-pelajar yang tak reti nak tidur tu..tapi kesian dekat yang dah tidur..sampai tokojut dengar suara aku yang tak pernah sekuat itu..sorry untuk pelajar-pelajar yang dah tidur tu ye..

Lepas tu aku pun membaringkan diri..aku ngan 2 orang ustazah tidur kat atas stage beralaskan toto..budak-budak ni la kesian..ada yang beralaskan selimut, alas kain je pun ada..

Aku memang tak dapat nak lelapkan mata..masih ada bising-bising lagi..kedengaran suara dari belakang..dan aku nampak lampu handset..kalau nak main handset pun tak kisahla tapi jangan sampai mengganggu kawan-kawan lain yang nak tidur..

Jam menunjukkan pukul 1.15 camtu..hissyy depa ni tak reti nak tidur ke..rungut hati aku..sekali lagi aku p round..aku cakap sapa dia yang dok cakap-cakap tu, mai nak bawak p tidoq kat luaq..depa diam la sat..aku pon patah balik ke stage nak tidoq..

Ya Allah..pukul 1.45 pun dok sembang-sembang lagi..bukannya taktau nak kena bangun pukul 3 untuk qiamullail..dari jauh aku dok tengok ja depa buat apa..dalam kesamaran cahaya tu aku nampak ada yang bangun berjalan pi kat kawan tu, kawan ni..pastu siap gelak-gelak, jerit-jerit..ingat cikgu depa ni dah tidoq ka..mata aku dok segaq lagi..

Kesabaran aku memang diuji..sampailah satu tahap aku dah tak leh nak sabaq, aku pun pi dekat depa..masa tu dah pukul 1.55a.m..yang tengah dok duduk tu buleh pulak terus pengsankan diri..buat kaku seolah-olah dah tidoq..aku pun tunggu la kat situ nak tengok lama mana depa boleh berlakon..memang depa tak bergerak terus..aku tunggu sampai depa lena..aku cari kerusi tapi kerusi semua depa buat sidai tudung & baju..so aku pun duduk atas lantai..

Dalam hati aku depa ni nak bangun lagi ka dak ni..last skali aku pi ambik selimut ngan bantal aku tidoq dekat yang ada ruang kosong dekat pelajar yang bising-bising tadi..ha baru depa tau..lepas pada tu tak bunyi sora dah..aku pun cuba melelapkan mata..aku alarm pukul 3..tengok jam 2.15..tak leh tidoq lagi..2.30 pon tak leh tidoq..last skali dalam 2.45 kot baru aku lelap..

Pastu kul 2.57 aku sedaq ada pelajar yang dah bangun..so aku pun membangunkan diri aku..aku balik mandi dan siap-siap kat rumah..dalam 3.40 aku mai sekolah balik dan bersiap sedia untuk qiamullail..

Sebelum qiam tu start, semua pelajar kena marah dengan fasi..sebab buat bising, tak tidoq..memang kena kaw-kaw..kesian dekat yang tak terlibat..tapi itula, sebab nila setitik rosak susu sebelanga..

Tolongla wahai pelajar-pelajar yang buat bising tu..tolong ubah perangai kamu..cuba kamu di tempat pelajar lain yang nak tidur..mungkin kamu akan rasa terganggu dan marah-marah..tapi kamu tak rasa masa tu..Ingat, Allah nampak apa yang kamu buat..kalau dia tak balas kat dunia ni, ingatlah dia akan balas kat Akhirat..amalan-amalan kamu semua tu dicatat oleh malaikat pun..cikgu bukan nak marah tapi nak nasihat (untuk pelajar yang baca blog ckgu ni)..

Kamu kelas pandai..tak sepatutnya buat macam tu..jangan rosakkan imej kelas RK dengan perangai macam tu..dan jangan tunjuk berlagak kat orang lain sebab kamu duduk kelas RK..kamu kena buktikan bukan ja kamu boleh berjaya dengan cemerlang, tapi akhlak kamu pun bagus..tolonglah dengar nasihat cikgu ni wahai pelajar-pelajar yang disayangi..dan semoga apa yang kamu belajar masa program tu dapat kamu amalkan dan jadikan sebagai pengalaman baru yang boleh merubah diri kamu menjadi lebih baik..

Ok, nak sambung balik cerita lepas program qiamullail tu..lepas depa kena ceramah ngan fasi-fasi tu, ada sesi muhasabah diri..ada la yang nangis dan ada yang keras hati tak nangis..pastu baru lah start qiamullail, terus solat subuh, dan diakhiri dengan kuliah subuh..

Lepas tu semua pelajar pergi sarapan kat kantin..aku pun juin sekali..dah kenyang aku pun pulang ke rumah dan bersiap-siap nak pulang ke kampung..

Ha ni cerita lawak yang tak dapat aku lupakan..masa kat jeti nak beli tiket ke kuala kedah, satu kejadian yang sangat melucukan berlaku kat aku..punyala lama aku beratur kat situ, aku tak sedar yang aku beratur bukannya kaunter tiket kuala kedah..tapiiiiiiiii, Satun, Thailand..hahahaha...aku sedar pun lepas ada sorang makcik ni tegur aku..dia tanya aku nak pi mana..aku cakapla nk balik kampung kat alor setar..dia tanya lagi, habis tu yang beratur kat sini nak pi rumah sapa..pastu baru aku perasan aku dah tersalah kaunter...malunyaaaa Ya Allah..terus aku p beli tiket kat kaunter kuala kedah..kali ni aku tengok betoi2 dan tak salah lagi memang kaunter kuala kedah..huhu..pening punya pasai sebab tidoq sat sangat..

Dah dapat tiket aku pun p duduk kat balai menunggu..sampai tertidur-tidur kat situ menunggu feri yang lambat lagi tiba..masa tu pukul 8.45, feri pukul 10..dalam 9.45 baru la feri tiba dan aku pun terus masuk dalam feri dan sambung tidur..ni semua gara-gara menjaga pelajar-pelajar yang tak reti nak tidur..huhu..tak pa la, lepas ni kalau ada lagi program qiamullail ni tahu la aku nak buat apa.. :D

Okla, sampai sini ja cerita aku..semoga apa yang berlaku dapat dijadikan iktibar oleh para pelajar dan aku pun turut belajar benda baru masa program hari tu...sekian, wassalam...

Oh ya, kat bawah ni ada sikit gambar dan video masa program hari tu..


masa kuliah subuh


sapa tu yang tidoq tu..isk2..


video
kalau perasan kat video ni, kelas-kelas RK ni kepupusan lelaki.. :D

ok, daaaa...

No comments:

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...