My World

Thursday, June 24, 2010

Beijing memanggilku...

Angan-angan mat jenin...begitulah yg bleh aku umpamakan...angan2 nk p melancong ke luar negara (masa sekolah menengah dan kt U dulu..hehe)..tak sangka2 dah pon menjadi kenyataan..

Alkisahnya..nak pegi beijing ni asalnya bulan 12 dulu..tapi masa tu mana la cukup duet lagi kan..tiba2 dengar kata ditunda ke bulan jun sebab bulan 12 tu beijing dilanda ribut salji..aku pon mula berfikir..bulan jun sempatla simpan duet..dan bila dah dapat posting cikgu, dapat duet untuk 3 bulan gaji, boleh la bayar untuk gi beijing ni...ha gud2..

Aku pun daftarla nama nak g beijing..mula2 plan 5-9 jun..pastu tukaq pulak ke tarikh 8-12jun..aku pon beli la tiket pergi balik ke kl 6jun dan 15jun...alih2 tiket ke beijing tukar lagi ke tarikh 9-15jun...nak tak nak tiket yang 14jun balik a.star tu pun burn gitu jela..untung betul airasia dapat customer macam aku ni..

Aku pun beli la tiket baru 16jun balik a.star...yela takkan nak beli 15jun..penat dari beijing pun tak abes lagi..jadi amekla 16jun..15 tu katanya sampai kl dalam tghari..jadi sempat la berehat dan qada tidur dlu...

Nak fly gi beijing 9jun..tapi aku gi kl 6jun..apa lagi beronggeng la dulu..takdala ronggeng mana..sebabnya aku menemani kawan aku yang bz gler tu ikut g opis n g shooting..best la dpt tengok macammana dia shooting..dan sempat g tengok dia show...tapi pasal show tu 1 hal..sekejap gile..penat je kawan aku ni prepare nak nyanyi..alih2 last lagu baru disuruh naik ke pentas..ni nyanyi ramai2 lagu 1 malaysia...sian dia...sabarla nak....hakhak

Ok, ni baru nak start cerita keberangkatan ke beijing..pagi2 9jun tu kami smua memang bangun awal la..seawal 5.30 pagi..sebab 7.30 dah kena ada kat klia...aku dan kawan2 aku pon bersiap la..aku dengan berbaju sejuk (kununnya sejuk la dalam flight nanti).. kami tiba di klia dekat2 kul 8 la jugak..ingatkan dah lmbat..tapi antara orang yang terawal jugakla..

Setibanya aku kat sana aku pun dapatla 2 beg dari al mukminin travel n tours..time kacih kak sarina...beg tu boleh guna lagi nak gi melancong nanti..hehe...ok, bila semua dah sampai, proses check in pon berlaku..begitu banyak nye beg yang perlu di check in..yela rombongan la katakan..

Ada 28 orang semuanya yang mengikuti rombongan ini...kebanyakannya dari negeri yang berbeza, ada selangor, tengganu, kedah (sayala tu) hee...n negeri2 lain lagi... bila dah siap check in dan dah dapat boarding pass, kitorang semua pon bergerak la ke balai pelepasan...selalunya aku terus masuk balai pelepasan je..

Rupenye..kali ini kena naik train pulak untuk ke terminal lain...sebabnye yang ni penerbangan ke luar negara...ooo baru la aku tau..hehe pengalaman ni...bila sampai kat terminal C3, kitorang pun diperiksa oleh polis2 yang menjalankan tugas itu..pastu baru la dok kat balai menunggu..dalam kul 10 camtu flight pon bergerak la ke singapura..oh ye lupa nk bagitau, flight kitorang transit ke singapura..petang nye tu baru p beijing..dijangkakan sampai kt beijing pukul 11 mlm...

Masa transit kat singapore, kitorang sempat lagi shopping..tapi aku cuma window shopping je..kawan2 aku la yang borong sakan..lepas shopping, makan kat beger king..pastu kitorang pon dok kat balai menunggu..masa dok tunggu nak naik flight, aku dan kawan2 aku sempat lagi melukis..bagus betol airport singapore ni..sediakan aktiviti melukis sementara tunggu nak naik flight..

Aku dan kawan2 siap bertanding lagi sapa lukis paling cntik..sebenarnya bukan melukis pon, orang kedah kata tekap..tekap gambar yang disediakan..cuma pilih la kita nak gmbar yang macammana...cuba korang pilih lukisan mana yang tercantik kat gambar bawah ni..

Lukis punya lukis, tibala waktu berlepas ke beijing...ktiorang pon bergerak menaiki flight..woow besarnye flight..yela aku tak penah naik flight besar macam ni...best la dalam flight, steward n stewardess die memang baik..kat flight ni leh main game n nonton movie..mula2 aku tgk muvie cerita alice in wonderland..pastu malas la, aku pn main game mari0...

Lepas dah penat main game aku pon tdo..tapi tak dapat tdo dengan nyenyak..sebabnye, 2 3 jam sebelom sampai beijing tu flight bergegar gile...memang menakutkan dan menyeramkan..aku dah siap baca doa..seriesly memang tak penah rasa pengalaman ni...aku selubung selimut sampai ke kepala dan menjerit dlm hati je..memang takot..lama pulak tu bergegar...

Tapi akhirnya rasa agak lega bila co-pilot umumkan dah nak mendarat...syukur alhamdulillah..akhirnya sampai kat beijing...kitorang dijemput oleh tourist guide dari syarikat Halal Tours iaitu Sumi..Sumi ni pandai cakap melayu walaupun dia orang cina...sepanjang kami kat sana memang dia cakap melayu lah...sampai kat hotel, bersihkan diri, solat dan terus tidor...

banyak lagi nak cerita ni...tapi aku ringkaskan la..aku sertakan aturcara semasa 4 hari berada di beijing...

D2 Beijing (B/L/D)
Visit to the Tian An Men Square which is the largest city square in the world, bordered by the Great Hall of the People ,then tour the Forbidden City, the complex of imperial palace, which was home to the Emperors for over 500 years. Grand halls and courts gradually give way to more intimate domestic quarters, giving an insight into the pampered isolation of the emperors. Visit the Chao Nei Mosque & pray at there. After lunch we will shop at the Muslim Super Market and Niujie, it is in the Muslim community and the only super market for Muslims in Beijing. Shopping at the Fresh Water Pearl Center. Enjoy the famous Acrobatic Show at night.

D3 Beijing (B/L/D)
Today is the highlight of our China tour, the climbing of the Great Wall of China, which was first built in the Warring States period (475-221BC) as a series of earthworks erected by individual kingdoms as a defense against each other as well as from invasions from the north. The present day wall was left from the Ming dynasty. Lunch at a local Muslim restaurant near the Great Wall. Shopping at the Jade Center and Crystal Shop. Visit the Burning cream Center. Dinner at famous Muslim restaurant.

D4 Beijing (B/L/D)
Visit the Summer Palace in the morning. Being the largest imperial garden in China, the Summer Palace was first built in the Qing emperor Qianlong’s time in 1751 and burned down in 1860 by the French and British army and restored by the Dowager empress Cixi for her own enjoyment. It became a favorite haunt of Cixi, who preferred it to the Forbidden City, and named it Yi He Yuan meaning the garden of health and harmony. Enjoy Traditional Free Foot Massage at the Chinese medicine center. Lunch. Visit to the Ma Dian Mosque which is one of the most famous mosques with hundreds years history. Visit the Silk Show Room. After dinner go to visit the Hard Rock CafĂ© for T-SHIRT.

D5 Beijing (B/L/D)
After breakfast, Take a short visit to the new highlight of Beijing, the incredible Olympic Village with its Bird's Nest Stadium and Water Cube from outside. Visit Jewelry Shop. Enjoy the Tea ceremony at the Tea House. Visit the Panda Zoo. Shopping at Ya Show Market. Shopping at Silk Street.

D6 Beijing/Sin (B/L)
After breakfast, Shopping at the Sunny Gold Street. lunch, transfer to the airport. Departure from Beijing by SQ 805 16:00pm.

*Aturcara ni berubah sket mengikut kesesuaian masa..tapi smua yang terdapat dalam aturcara ni smua kami pergi...

ni la antara gambar2 sepanjang berada di beijing...

Berakhirlah percutianku di Beijing...Terima kasih yang tak terhingga kepada semua pihak yg terlibat (chewah..mcm gaya artis berucap)..terutamanya kpd al-mukminin yg menganjurkan percutian ni, kpd syarikat halal tours yg merancang semua aktvti, sumi-our tourist guide, kwn2 especially my geng kt beijing ni..n geng2 lain gak..daripada tak kenal, jadi kenal dan boleh bergelak ketawa, gurau senda sama2..lenkali kalau ada kelapangan n bajet pn cukup leh la juin travel ke tmpt len plak... =D

Flight SQ106 pon sampai kat kl pagi selasa itu...bila tiba kat umah membe, aku pon rehat puas2..malamnye tu g jalan2 kat midvalley..dan keesokannya aku pn pulang ke a.star...