My World

My World

Monday, December 26, 2011

Pengalaman Bekerja..Part 1


Sesaje takde keje ni nak gak le cite pengalaman bekerje..hehek jadi loghat kl la pulok..takmo2..loghat kedah lagi besh.. :p

Ok, pengalaman bekerja ye..masa kecik-kecik aku dok tolong gak mak ayah aku jaga kedai runcit depan rumah aku..tolong bungkuskan gula, tepung, dan macam-macam la..tapi takdak dapat gaji..masa aku darjah berapa entah kedai tu terpaksa ditutup sebab ada masalah sikit..

Kedai buka balik bila aku form 3 kot kalau tak silap..aku pun tolong jugakla meniaga barang-barang runcit tu..kedai runcit kecil-kecilan ja pun, untung pun tak banyak mana..so lepas spm aku decide nak cari kerja..cari punya cari dapatla bekerja kat pekan rabu..memang nak kerja kat situ pun sebab kat pekan rabu ni dalam pukul 6.30, 7, kedai dah tutup..takdala balik lewat..

Kerjanya bermula seawal 8 pagi lagi..kalau kedai-kedai lain kul 9 baru buka..ni kul 7 aku dah keluar rumah tunggu bas..sebab apa kedai yang aku kerja tu kena buka kedai awal..ha sebab sangatla banyak barang yang perlu dikeluarkan dari kedai tu untuk disusun di luar..ce teka kedai apa..nama kedai ni "Kraf Ulung" haaa kedai  frame..banyak sebanyak2 nya la frame kat dalam kedai tu..dan kerja aku menjual frame2 tu..

Alhamdulillah, setiap hari ada saja jualan..takut jugak kalau tak jual langsung, mau tak dapat gaji..kat situ kira gaji hari..kerja punya kerja dari bulan 12 sampai la ke bulan 4..bila dah dapat tawaran ke matrik, aku pun berhenti kerja tu..dapat la kumpul duet sikit dan dapat jugak aku beli handset hasil bekerja kat situ..

Ok, bila dah habis matrik, aku tak boleh dok diam..nak kerja jugak ni..aku pun pi la cari lagi kerja kat pekan rabu..kot2 la kedai frame tu nak pakai pekerja lagi..tapi dah cukup pekerja..so aku tanya tempat2 lain..dan nasib aku agak baik, sebab ada kedai tu nak pakai pekerja..ha kedai apa pulak dah ni..

Kedai ni kedah barang2 runcit jugak..tapi bukan jugak tepung, gula, bawang semua tu..yang ni jual jajan, coklat, air kotak, air tin, ais, topup, fotostat pun ada dan macam2 lagi la..so aku kerja la kat situ sampai aku dapat tawaran ke UMS..dapat jugak la kumpul duet sikit nak p belajaq kat negeri Sabah nun jauh dipisah laut cina selatan tu..huhu..

Bila stadi kat ums, time cuti sem aku balik la kampung..cuti lama kan..2 bulan lebih jugakla cuti..so aku nak cari duit jugak..takmau dok rumah saja..oleh itu, aku pun cari kerja lagi..kat pekan rabu jugak..Alhamdulillah, rezeki aku ada ja..aku dapat kerja dengan kedai jual barang2 haji, telekung, sejadah, jubah, lebai, kain batik dan macam2 lagi..

Sampai la nak habis cuti sem baru la aku berhenti..dan..tau tak apa yang terjadi..ha..bila start kerja kat kedai  tu, aku dah jadi macam pekerja tetap kat situ..setiap kali cuti sem, cuti raya or cuti apa-apa..memang aku telah di cop untuk bekerja di situ..so tak payah cari kerja kat tempat lain..sampai sekarang pun aku selalu singgah kedai tu setiap kali ke pekan rabu..rumah dia pun salu aku pi..tidoq rumah dia pun pernah..dah jadi macam mak angkat aku dah makcik tu.. :)

Yang beshnya, cuti raya la..cuti seminggu lebih ja..tapi dia mintak gak tolong aku pi kerja..sebab ramai orang..kesian jugak kat mak aku..tapi nasib adik aku ada..aku pun pi la jugak kerja..dapat gaji satu hal, dapat duet raya lagi tu..tu yang besh..hehe..tapi memang penat la..balik tu pukul 9, 10 malam..malam raya lagi dasyat..penah sekali pukul 5 pagi baru aku sampai rumah..esok tu orang datang beraya, aku pun jadi pening..haha..

Penah sekali tu, masa raya haji..aku kena buka kedai masa raya ke-2..pekerja lain semua takleh p kerja..aku tak buat apa pun kat rumah dan tak pi beraya mana pun..so aku pun pi la buka kedai..fuhhhh ramainya customer hari tu..tak terlarat eden nak kerja sorang2..tapi tau tak aku dapat gaji berapa? haaa..3x ganda daripada kebiasaan..selalunya 1 hari 25..ni aku dpt rm75..penat yg sangat berbaloi... :D

Tudiaaa dah panjang rupanya cerita aku ni..nanti aku sambung part 2 la pulak..penat dah menaip..he..daaaa...

Pekan Rabu: tempat yang berjasa untuk aku.. :) 
(gambar daripada google image)

No comments:

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...