My World

My World

Wednesday, October 6, 2010

Lima Bentuk Keganasan...

Tetiba lak cerita pasal keganasan..haha..aku dok tengok utusan online..pastu terbaca tentang artikel ni..aku pon tertarik untuk share ngan korang..so aku pon letak la kat blog aku ni..

Keganasan dalam artikel ni lebih kepada keganasan terhadap wanita...sesuai untuk yang dah kawen..tapi takpala, yang tak kawen lagi pon kena tau jugak pasal ni..oleh itu, wahai wanita-wanita sekalian (termasukla aku), keganasan kat kita ni bukan ja dari segi fizikal..tapi orang boleh aniaya kita dalam pelbagai cara..seperti yang aku senaraikan kat bawah ni..

  • Keganasan fizikal

Antara contoh keganasan fizikal ialah tindakan lelaki memukul, menumbuk, menampar, menggigit, menendang, melukakan, mematahkan tulang, membaling barang, menggunakan senjata dalam tindakan dan sebagainya.

Selain itu tindakan suami atau lelaki yang menghalang isteri atau mana-mana wanita daripada mendapatkan keperluan asas manusia seperti makan, minum, tidur dan juga tempat perlindungan juga dianggap perlakuan di bawah kategori keganasan fizikal ini.

  • Keganasan psikologi/emosi

Secara umumnya, ramai wanita tidak menyedari bahawa keganasan berbentuk psikologi atau emosi ini lebih mendatangkan impak yang mendalam dalam kehidupan mereka.

Tindakan lelaki yang berbentuk ugutan, penghinaan, menjatuhkan maruah wanita atau isteri boleh membahayakan nilai harga diri dan perasaan wanita yang akhirnya akan hidup dalam suasana 'berendam air mata'.

Perlu ditekankan dalam Islam, menyebabkan darar syarie (kecelakaan pada tubuh badan isteri), yang boleh menjadi alasan perceraian, adalah juga mencakupi aspek kecelakaan berbentuk psikologi atau emosi ini.

  • Keganasan seksual

Memandangkan isu-isu berbentuk seksual adalah sesuatu yang tabu (terlarang) dalam masyarakat kita, ramai juga mangsa di kalangan wanita berasa malu ingin menzahirkan hakikat bahawa mereka telah diganasi melalui perlakuan atau tindakan berbentuk seksual yang ganas.

Ada juga persepsi di kalangan wanita mengatakan bahawa perkara tersebut adalah hak seorang suami dalam perkahwinan dan sang isteri mestilah tunduk menurutinya.

Antara contoh perlakuan, suami atau lelaki memaksa isteri atau wanita melakukan atau melihat sesuatu berbentuk seksual tanpa kemahuan wanita tersebut.

Selain itu segala bentuk perlakuan suami yang menyakiti isteri ketika melakukan hubungan seksual juga dikategorikan sebagai keganasan seksual yang termasuk perlakuan liwat, memasukkan sebarang objek ke dalam kemaluan isteri dan lain-lain.

  • Keganasan sosial

Keganasan atau penganiayaan berbentuk sosial ini juga sering berlaku tanpa disedari kaum wanita, terutama mereka yang telah dikaburi dengan pemahaman agama yang tidak tepat berkenaan hak suami dan isteri dalam rumah tangga.

Keganasan berbentuk sosial ini boleh berlaku apabila Isteri atau wanita itu sering didorong untuk bergantung bulat-bulat kepada suaminya.

Sifat kebergantungan antara suami isteri adalah sifat yang mulia yang seharusnya diterapkan dalam kehidupan berumah tangga.

Namun jika kebergantungan ini didorong oleh sikap untuk memeras dan menindas hak seseorang wanita, ia adalah satu tindakan yang salah dan menyalahi hukum syarak sendiri.

  • Keganasan kewangan

Keganasan aspek ini boleh berlaku apabila seseorang wanita itu dihalang daripada mencari pekerjaan dan juga dinafikan hak nafkah yang mana adalah mutlak milik isteri dalam perkahwinan.

Ada juga banyak kes yang mana isteri itu tidak dibenarkan untuk membuka akaun bank atau menyimpan wang pendapatannya sendiri, ini menyebabkan seorang wanita bergantung sepenuhnya kepada suami walaupun keperluan asas beliau.

Justeru, berdasarkan penjelasan yang diberikan di atas, keganasan terhadap wanita itu adalah perbuatan yang menganiayai wanita dalam pelbagai cara, bukan hanya semata-mata fizikal, yang semua lapisan masyarakat perlu akur dan menerima bahawa ia tidak boleh diterima sebagai satu daripada cara hidup dalam rumah tangga masyarakat yang bertamadun.

Segeralah cari pertolongan, laporkan kepada pihak berkuasa dan hentikanlah kitaran keganasan yang telah, sedang atau yang akan berlaku dalam rumah kita sendiri. Mendiamkan diri bermakna kita menerima perlakuan jenayah yang berlaku, dan ingat jika ini berlaku tidak mustahil ia boleh berlaku dalam rumahtangga kita sendiri.

Ingat, perkahwinan, percintaan dan kasih sayang itu tidak boleh dan tidak sepatutnya disulami dengan keganasan dan penindasan.


2 comments:

lAl said...

pergh!!!! GANAS!!!ahahahaha

Gee Jah Noor said...

hahah ganas kn... :P

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...