My World

My World

Monday, August 29, 2011

Cara-cara membuat keputat palas..


Eh keputat pulak..ketupat la..setiap tahun menjelang hari raya ja, ni la keja aku..buka daun balas..banyak jugak la aku buat semalam..sampai lebih kurang pukul 2..petang kelmarin pun dah buat sikit..mak aku kata nak buat sampai 3 kilo..memang banyak la kena buka daun palas..aku buka sorang memang tak sempat siap..so mak aku pun buka sekali..

Ni la hasilnya..





Meh aku nak ajaq macamana nak buat ketupat palas ni..


1. buka daun palas sehingga menjadi begini..dan luruskannya..


2. jadikan bentuk begini..


3. lipatkan bentuk yang ke-2 tu..


4. pusing 2 kali daripada bentuk yang ke-3..


5. ambil lebihan daun palas tu dan jadikan seperti bentuk di atas..


6. tarik lebihan daun palas tu sehingga menjadi bentuk yang kemas seperti gambar di atas..


Ha camtu la..senang ja..ni namanya ketupat jantan..ada yang salah buat jadila ketupat betina..ketupat betina tu ketupat yang tak jadi..he.he

Semalam jugak, ada acara memakai inai kat rumah aku..anak-anak sedara aku yang nak pakai..so, mak aku tolong gilingkan inai tu..lepas maghrib tu diorang terus pakai..yang kecik-kecik pun pakai sendiri..tak sabar sangat..patutnya tunggu la aku balik dari terawih, bolehla aku tolong pakaikan..tengokla hasil pemakaian inai diorang ni..


ini budak namanya adam...dia pakai 3 jari saja..okla, tak la belemoih sangat..


ini budak namanya fatihah..memang belemoih.. :D.. yang bulan kat tengah tapak tangan tu besaq bukan main..


ini saja-saja punya kes..Asmidah..dia boleh pi buat nama dia pulak..


Seronok betul budak-budak ni bila balik kampung..macam-macam aktiviti depa buat..tambah-tambah bila berkumpul ramai-ramai..rasa macam nak pakai earphone pun ada..hehe..bising sungguh..(anak kakak 5, anak abang 5, = 10, hari raya campur lagi 4 orang anak abang, = 14) habis duit bonus aku nak kasi duit raya kat depa..hihi :D takpa, sekali sekala, bukan selalu semua berkumpul..hari raya saja la nak meriah macam ni..dan hari raya jugak la hari untuk menghabiskan duit (bagi yang dewasa la)..yang kanak-kanak gembira tak terhingga dapat duit raya..

Sempena hari raya yang bakal tiba esok..aku ingin menyusun sepuluh jari memohon kemaafaan kepada semua (kaum keluarga, sanak saudara, sahabat handai, rakan sekerja, anak didikku) dari hujung rambut sampai hujung kaki andai ada kekhilafan sama ada disengajakan atau tidak disengajakan..halalkan jugak makan minumku..

Semoga 1 syawal ini diberkati olehNya dan kita dapat meraikan bersama-sama dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan..

Sekian...


No comments:

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...