My World

My World

Thursday, December 16, 2010

Cuci kereta sendiri ke cuci kat kedai lebih puas hati?


Hari ini aku sungguh bersemangat untuk mencuci kereta..sebab apa? haaa sebabnya esok aku nak travel dengan kawan-kawan aku menggunakan kereta aku (si putih)..

Aku lah yang akan menjadi drebar nye esok..hee..aku tak kesah..aku memang suka bawak kereta..belom hilang lagi rasa excited nak bawak kereta..

Kalau ikutkan lebih senang kalau cuci di kedai..tak payah nak menyusahkan dan memenatkan diri..

Tapi aku lebih suka cuci sendiri..walaupun penat dan mengambil masa yang lama, bila dah selesai cuci tu.. sangat-sangat rasa puas hati..

Penat tu memang tak payah nak kata la..dalam 2 jam jugak la aku perosah (loghat utara) kereta aku ni..luar dalam cukup lengkap aku cuci..tapi kat dalam tu lap-lap, bersihkan apa-apa yang patut..

Cuma peralatan tak cukup lengkap bila kita cuci sendiri..kalau kat kedai depa guna vacum, kalau cuci sendiri haa pandai-pandai la kita nak buang habuk, pasir, tanah, rumput dan sebagainya tu..

Bahan-bahan yang wajib kena ada untuk cuci kereta ialah cecair pencuci kereta, span, berus untuk gosok tayar, kain untuk lap dan paling penting mestilah air.. :P

Kalau ada bajet lebih tu bolehla beli pengilat tayar, wax, pengilat dashboard dan ape lagi entah..aku pun bukan arif sangat bab-bab kereta ni..hehe..bolehla sikit-sikit..

Kemarin aku ada la shopping sikit bahan-bahan untuk cuci kereta..dan aku terjumpa sesuatu yang menarik..yang dah lama aku cari..scratch remover...kereta aku banyak jugak calar..tambah-tambah sekarang ni sejak ada kucing yang datang melepak-lepak rumah aku dan sering naik atas kereta aku..

Memang aku hangin la jugak bila nampak calar-calar kat bonet depan tu...lega rasanya bila dapat jumpa scratch remover ni..nasep la tak mahal sangat..

So hari ni aku pun menggunakanlah benda alah tu untuk menghilangkan calar-calar kereta aku..calar-calar yang lama-lama dulu pun aku try letak jugak..memang berkesan lah...gembiranya hati aku...calar sikit-sikit tu memang hilang terus..yang besar-besar tu tak dapat nak nolong lah..cuma dah kurang nampak la calar besar tu...ooohhh alangkah happy nye hari ini...lalalalala...

Sapa-sapa kat luar sana yang mengalami masalah kereta bercalar, boleh la p cari scratch remover untuk mengurangkan masalah kecalaran itu.. :P

Time cuti sekolah ni boleh la aku cuci kereta sendiri..nanti dah start mengajar entahla sempat ke tidak...kalau ada masa tu memang nak cuci sendiri..biar puas hati...kalau tak sempat tu kena hantar kedai jugak lah...kedai pun cuci okay jugak cuma kalau cuci sendiri tu kita boleh tonyoh sekuat hati kekotoran yang ada tu..he..

Kawan-kawan pulak macam mana ye..hantar cuci kereta kat kedai ke cuci sendiri?? Nak jugak tahu pendapat kau orang semua... =D


my si putih yang telah siap dimandikan


antara peralatan yang aku gunakan


stereng kereta pun aku kilatkan..hehe


1 comment:

Hair!z@n Hak!ar said...

xpyh cuci... bli kete bru trus bru puas ati... :)

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...