My World

My World

Monday, December 13, 2010

Pernah tengok dan makan kuih karas?


Korang pernah tengok tak kuih karas? pernah makan? pernah tengok cara orang buat kuih karas?

Mai sini aku tunjuk..

Ok, di bawah ni gambar kuih karas.. ada banyak bentuk boleh dibuat..antaranya bentuk tiga segi, bentuk hemisfera dan bentuk gulungan..






sumber ketiga-tiga gambar adalah dari google..


Ketiga-tiga bentuk ni aku pernah buat...kenapa? tak percaya ka? hehe...Ada sebabnya kenapa aku bercerita tentang kuih karas ni...

Di zaman dahulu kala..bertahun-tahun yang lepas, mak aku buat kuih ni untuk berniaga..kuih ni kuih tradisional..ia mendapat sambutan bila musim kenduri kahwin dan musim raya..selain musim tu pun ramai jugak yang mai cari kuih ni kat rumah aku...

Tapi semenjak 3 tahun lepas, mak aku dah tak buat kuih ni lagi..mak aku dah tak larat...aku pun sama..eh tetiba pulak..hehe...

Betul...dulu masa aku sekolah menengah ini la kerja aku di waktu hujung minggu..mak aku bagi aku upah untuk buat kuih karas ni..paling banyak aku dapat upah masa aku form 2, waktu nak dekat raya..aku buat 1000 bijik..ada tempahan..so mak aku bagi upah kat aku RM40...wooowww sangat lah bernilai waktu itu...

Tapi tau tak aku buat apa dengan duit upah tu? haaa...aku p beli mercun..huahuahua..ya la nak dekat raya kan..bagus betul aku ni...dulu aku hantu main mercun tau..mercun bola ngan mercun ketupat pun aku pernah pegang..pegang je la..bagi orang lain yang baling..haha...

Aku berani setakat mercun mancis ja..atau orang kedah panggil mercun guruih..pastu mercun telur naga, mercun lada, lalat, gasing dan sebagainya lah...

Ada sekali tu aku dok asyik main mercun naga, aku tak sedar arwah ayah aku dekat-dekat ngan aku..aku pun baling mercun tu..nasib tak kena dia..dia memang dah menjerkah aku..aku terus masuk rumah dan esoknya tu aku demam..demam terkejut kena marah ngan ayah..hahaha..lawak bila ingat balik..sapa suruh aku p baling mercun tu tak tengok kiri kanan..padan muka aku...

Ok, berbalik kepada kuih karas ni, aku berhenti buat lepas aku spm..aku dah surrender..sebenarnya, buat kuih ni sangat memerlukan ketahanan tinggi..tangan kena kuat..sebab akan menghayun tempurung tu..pastu kena duduk lama..lenguh tau..jap lagi aku tunjuk video nya...

Sampai satu tahap tu tangan aku dah tak larat nak menampung..buat sikit ja dah lenguh..tu yang aku surrender..mak aku saja la yang buat..tapi mak aku pun dah tak larat dah sekarang...aku pun dah kerja..tak payah sangat risau nak cari duit belanja..

Memang kuih ni sangat berjasa kepada kami sekeluarga..ia hanya menjadi kenangan saja sekarang ni..dulu aku pernah berangan nak buat bisnes kuih ni..tapi aku buat bisnes lain pulak..sebab apa? sebab market..kuih ni tak ramai yang mahu buat..mana aku nak cari pekerja...pastu yang cari kuih ni ramai orang tua-tua..orang muda ada yang tak kenal kuih ni..biarlah kedai-kedai lain yang buat..aku bagi peluang kat diorang..hehehe..

Dalam keluarga aku, aku saja yang mewarisi bakat mak aku ni..kakak n adik kalau buat tak jadi macam bentuk karas..hahaha...jadi la sikit..tapi herot petot...

Ok, tiba masanya aku tunjuk macamana nak buat kuih ni.. korang tengok la ye...




seterusnya...



amacam? boleh tak korang buat? hehe.. ok lah, aku beransur dulu..bye!


p/s: video di atas tu dah berzaman aku rekod..mak aku tengah buat kuih karas..tak ingat dah bila..3 tahun lepas kot..suara yang kedengaran tu bukan suara aku, tapi suara dari tv..ngeh2..

12 comments:

liyana said...

wah sedap kuih tu. meh pos kt sini sikit :D

Gee Jah Noor said...

xboleh pos..kalau pos nanti hancur..kena mai makan kt umah saya..hehe..

Biela Sapine said...

suka kueh tuu, tapi tak tahu apa nama nya.. hehe
ohh baru tau

Gee Jah Noor said...

ingat ek kuih karas namanya.. =D

Amanina Sofea said...

sdapnya..
lma xmkn..

Gee Jah Noor said...

suke eh kuih ni?

misrerama said...

suka makan kueh kaqaih....sodap....makan sambil minum tea panas...nyummy!!!!

Gee Jah Noor said...

misrerama: aahh betol..sambil minum kopi panas pon sodapp..

misrerama said...

hehehe..a'a....kalo kat kg,mmg minum kopi jer..heheh...org tua2 suka sgt minum kopi kan..hee

Gee Jah Noor said...

betol3..mak sy pun suka sangat..hari2 mesti ada air kopi yg dibuatnye..hehe

soffya cik bulan said...

amboi...mcm nk niaga kuih kars dh nihh..hehe

Gee Jah Noor said...

pia: dulu2 je niaga..skang dah x..hehe

Post a Comment

Komen anda sangatlah bernilai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...